marlydirks.reismee.nl

Start in mum's care

Gisteren ben ik vanuit accra vertrokken richting Senya. Wat was dat een opluchting. Nadat ik 3 dagen in het drukke Accra geweest ben zag ik weer platteland en rust. Tijdens de reis naar Senya was de armoede goed zichtbaar. Dit had ik nog niet eerder gezien in Accra, waardoor ik hier wel van schrok.

Aangekomen in Mum's care werd ik opgevangen door Felicia, Guinevere en 2 Zweedse meisjes. Op dat moment merk je wel meteen dat geld erg belangrijk voor ze is want ik moest meteen mijn betaling door voor een maand. Hierna kreeg ik een rondleiding van de meiden. Emma zit hier al 2 maanden, Julia 3 weken en Guinevere een week. Na de rondleiding kon ik even rustig mijn spullen uitpakken waarna we richtigen het strand gingen. In de avond kwam ik voor het eerst in contact met de kinderen. Ik vond het leuk om te zien dat de kinderen meteen geinteresseerd in je zijn en graag willen weten hoe je heet.

Vandaag stond ik om 6uur op om te helpen met de ochtend zorg. Wij helpen de kleine kinderen bij wassen en aankleden. Daarna gaan de kinderen eten. Na het eten zorgen wij voor de afwas en helpen wij mee met de was van de kinderen. Toen dit allemaal gedaan was, werd er gevraagd of wij les wilden geven. Niemand van ons had ooit een les meegekeken hier waardoor we vroegen of we mee mochten kijken. We keken mee bij de kleinste kinderen en dat was een hele ervaring. De kinderen hier worden heel anders opgeleid dan in Nederland. Bij ons is het normaal dat kleine kinderen nog mogen spelen maar hier is dat totaal niet het geval. Ze moeten allemaal op hun stoel zitten en naar de lerares luisteren wat natuurlijk niet mee valt voor die kleine kinderen. Maar omdat de lerares zo streng is luisteren de oudste kinderen van de klas goed naar haar omdat ze weten dat ze een tik kunnen krijgen als ze niet luisteren, dit heb ik ook gezien tijdens de les en dat doet iets raars met je. Want het liefste wil je er iets van zeggen maar je kunt er niets van zeggen omdat het altijd gebeurt in hun cultuur. Ook luisteren de kinderen niet zo goed naar ons omdat ze weten dat wij hun niet gaan slaan als ze iets stouts doen. Het was al met al een hele ervaring om deze les mee te maken.

Ik heb het heel erg naar mijn zin hier en voel me er nu al thuis. Dus ik verwacht dat het 6 leuke weken gaan worden.

Reacties

Reacties

Lidwien

Ha Marly,
Leuk om te lezen dat je eerste indruk goed is....
We hopen nog wat foto's van je te kunnen zien...
En dat je al een thuis gevoel hebt, is alleen al positief.
Toi,toi,toi....en we wachten op je vervolg verhaal.
Liefs Lidwien

Maria

Klinkt goed. Ik kan me voorstellen dat meteen 'actief zijn ' in zo'n andere cultuur wel de nodige schokken met zich mee kan brengen. Als je goed begeleid wordt leer je hier natuurlijk ook heel veel van.
Succes en groet, Maria.

Anja

Ha Marly, fijn te horen dat je het goed naar je zin hebt. Leuk om te lezen hoe het daar is. Inderdaad wat je zegt een andere cultuur en dat is ook soms wennen denk ik. Mooie foto's! heel veel groetjes van ons.

Antonette

Hoi Marly, wat een mooie ervaringen doe je op!
En zo leuk om ze iedere keer weer te lezen.
Ben weer benieuwd naar t volgende verhaal!
Liefs Antonette xxx en Take care of yourself!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active