marlydirks.reismee.nl

Update

Door omstandigheden een tijdje niets kunnen plaatsen dus hierbij een lang verhaal van de afgelopen week.

Afgelopen donderdag hadden Julia en ik er voor gekozen om nog iets langer in de avond bij de kinderen te blijven. De socialworkers hadden een groot vuur gemaakt van alle verzamelde rotzooi. Dit vuur werd gemaakt in het bij zijn van alle kinderen, dus kun je ook verwachten dat ze er mee gaan spelen. Dit gebeurde ook en het was erg gevaarlijk wat alle kinderen deden. Samen met Julia hebben we er voor kunnen zorgen dat de kinderen goed oplette met het grote vuur. Wat ik deze avond nog meer heb gezien staat voor altijd in mijn geheugen gegrift. We hoorden het eerste kindje schreeuwen en liepen op het geluid af. We zagen van een afstandje dat de kinderen op een rijtje stonden en een voor een erg hard op de vingers geslagen met een stuk hout. De vrouw die dat deed zag zo woest en dat beeld zou ik nooit vergeten. Omdat wij natuurlijk wilde dat het ophield zijn we dichterbij gaan staan omdat we hoopte dat ze zou stoppen als wij het zouden zien. Gelukkig stopte ze ook maar of dat het was omdat wij er stonden of dat ze klaar was was niet duidelijk. We zijn die avone nog een tijdj gebleven om de kinderen te troosten en ik wilde ze ook liever niet meer los laten omdat het zo erg was wat er gebeurd was.

Vrijdag zijn we richting Hohoe gereden met de tro tro. We zijn s ochtends om 9.00 uur vertrokken met de eerste tro tro. We kwamen aan in Accra terwijl het erg hard regende. Alles was overstroomt er lag zo veel water overal en wij moesten uit de taxi stappen. Eenmaal uitgestapt waren we binnen 1 min klets nat. Vanuit Accra zijn we overgestapt op de tro tro richting Hohoe. Uiteindelijk kwamen we rond 20.00 uur aan in ons hotel in Hoho. En hebben heerlijk genoten van onze pizza (ik had weer de pech dat ik hier ziek van werd).

Zaterdag zijn we vroeg opgestaan om naar de watervallen te gaan. Ik was nog steeds ziek van de pizza de dag ervoor. Aangekomen bij de watervallen bleken we de lange route te gaan lopen. Alles was zo erg mooi om te zien en het was goed te doen terwijl ik ziek was. Na ong 3 kwartier gelopen te hebben sloog ons makkelijk te belopen pad over in een erg klein/smal/steil pad. Na 5 min te hebben gelopen werd ik al steeds zieker en zieker. Maar ik vond het zo sneu voor de andere meiden dus heb ik maar doorgelopen. Ong. 3 kwartier verder werd het voor mij te zwaar en ben ik gestopt. Ik was op dat moment nog zieker dan aan het begin van de tocht. Onze gids lijden de andere meiden naar het dichtbijzijne uitzicht zodat ze toch nog iets gezien hadden. Hier na zijn we omgedraaid en hebben we mooie foto's gemaakt bij de waterval. Achteraf bleek ook dat ww het pad eigenlijk helemaal niet hadden mogen bewandelen omdat het nog regenseizoen is en het dus erg gevaarlijk is. Zondag zijn we weer terug gekeerd richting het weeshuis.

Gisteren was ik weer samen met Julia wat langer bij de kinderen gebleven. Maar het weer sloeg in een min. zo erg om en het begon te stoemen. We zaten met alle kinderen die erg bang waren in de eetzaal, het weer ging ook zo erg te keer en wat bleek nou het dak van onze eetzaal bestaat grotendeels uit metaal wat bliksem aantrekt. Vanaf dat moment werd het een beetje eng. Maar achteraf was het erg cool om een keertje mee te maken.

Vandaag zijn we maar West Hill geweest. Dit is een shopping hal gerichten op het westen. Toen ik daar aankwam voelde het als nederland. Maar ook ik werd weer helemaal me zelf en ergerde me aan te lange rijen voor de kassa. Iets wat ik niet van me zelf verwacht had omdat ik juist zo geduldig ben in Ghana. In West Hill heb ik een heerlijke kipburger gegeten en zijn we voor Emma allemaal speelgoed gaan kopen die ze aan de kinderen wil geven voor als ze weg gaat als cadeautjes.

Aankomende zaterdag gaan we surfen en overnachten we bij krokobite.

Reacties

Reacties

Antonette

Hoi Marly, fijn weer iets van je te horen!
Op facebook de foto gezien van het shoppen...leuk!
Nou meis nog veel plezier en hopen dat je niet meer ziek wordt!!! Liefs Antonette xxx

anja

Ha Marly, goed om weer wat te horen. We hebben de foto's gezien van het noodweer. Is heel wat erger dan hier! Raar ja hoe er in een andere cultuur de kinderen worden gestraft. Ik snap dat je dan bij ze wil blijven.
Het is te hopen dat je nu weer beter bent! Veel plezier bij de krokobite! groetjes van ons uit Meijel Xxxx

Lidwien

Hoi Marly,
Zo te lezen een ervaring met vele ups en downs!
Je weet natuurlijk ook niet wat je daar te wachten staat, maar dat je straks als je weer terug bent in Deurne meer weet over de culturen daar is een ding wat zeker is.
Wij zijn het hier allemaal anders gewend, maar daar zullen niet altijd beter weten.
Des al niet te min zal het niet altijd meevallen om dat leed daar allemaal te moeten aan zien.
Ik hoop dat je de kinderen kunt verwennen met de eurootjes die je meegenomen hebt....Ze zullen wel enorm blij zijn met jullie vrijwillige inzet...????
Wat jammer dat jij dan telkens ziek moet worden....( eet jij daar dan kip?)
Hier; effe tussen door de hele week regen en koud 5 graden en handschoenen en winterjas aan brrrrr??
Ik wacht weer op een mooi verhaal van je, en hopelijk ook weer wat mooie foto's....
Toi, toi toi.....liefs Lidwien

Lidwien

Ik lees nu van de foto's op Facebook....ja dat heb ik niet!
Maar wacht geduldig af....

Anita

Hey marly spannend hoor.
Wat een indruk.
Ja doe er maar Is aan,Is hun mentaliteit.
Geloof best da gaat door merg en been
Fijn weer wa te kunnen lezen van jou beleving.
Was akelig stil.
Nog veel plezier.
Groetjes uit zeilberg.

Ria Celie

Hoi Marly,wat een ervaringen doen jullie op. Leuk om te lezen. Jullie koffers zijn straks veel te klein om alle ervaringen mee te nemen naar huis.

Rianne

Hoi meisje, jonge jonge, wat een boel nieuwe ervaringen. We hopen dat je het allemaal een plekje kunt geven. Je kleren niet meer kunnen drogen in de droger na een lekkere warme douche?? Haha flauw he, maar wat een regen. Dus het weer kan daar ook zomaar ineens veranderen? Wordt je daarvoor gewaarschuwd of overkomt het jullie gewoon? Een heel fijn weekend en niet meer ziek worden he! Heel veel groetjes van de Dametjes.

wilhelmien

Hoi Marly. Wat een beleefenis maken jullie mee.
krijg er kippevel van.
maar ook leuke dingen natuurlijk.
jammer van je ziek zijn
maar , goede reis verder.

Maria

Hoi Marly, enerverende ervaringen als ik het zo allemaal lees. Leuk dat jullie er ook op uit trekken om meer van het land en cultuur te zien dan de ervaringen in het weeshuis. Veel plezier en tot je volgende verhaal.

Martje

Hoi Marly,

Met veel plezier heb ik je verhaal weer gelezen.
Wat een ervaring om de verschillen in cultuur te ervaren. De mooie dingen die hoop ik ook op je netvlies blijven bestaan,en de in onze westerse ogen minder mooie dingen.
Jammer dat je last hebt van ziek zijn. Ik hoop voor jou dat dat minder wordt.
Groetjes tante Martje.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active