marlydirks.reismee.nl

Nieuwe update

De afgelopen week zijn er verschillende aparte dingen gebeurd. In het begin van de week kregen we in de ochtend te horen dat er een man met een mes geprobeerd had de slaapkamer van de meiden binnen te komen. De kinderen vertellen vaak leugens tegen ons, dus in het begin geloofden we het ook niet. Later op de dag bevestigde een van de zorg moeders het verhaal. Er had inderdaad een man geprobeerd de meisjes kamer binnen te komen. Maar gelukkig werd er een meisje wakker en heeft toen zo hard gescheeuwd dat de zorgmoeder wakker werd. Ze stormde naar buiten en zag de man weg rennen. Afgelopen zondag kregen we te horen dat een meisje door haar moeder mee naar huis is genomen (het grootste deel van de kinderen in de weeshuizen in ghana zijn geen wees, maar ze zitten niet voorniets in het weeshuis). Het verhaal ging rond dat ze gemeenschap gehad zou hebben met een jongen van de bakkerij. Ze zou het zelf hebben uitgelokt en is daarom verwijderd uit het weeshuis. Het was een grote shock om dit verhaal te horen, want ik dacht: natuurlijk wil een meisje van 11 geen gemeenschap met een jongen van boven de 20. Ze blijven nu nog steeds bij het verhaal dat ze het zelf altijd heel graag wilde, dat ze haar vaak genoeg hebben gewaarschuwd en dat het nu echt klaar was. Het is voor ons moeilijk om hier met de socialworkers over te praten, want ze zijn er erg van overtuigd dat ze het zelf graag wilde. Gelukkig is de jongen van de bakkerij ontslagen. Dat geeft dan nog enigzins een goed gevoel dat hij het niet bij een ander meisje hier in het weeshuis kan doen.Gisteren heb ik opnieuw gezien dat een van de meisjes geslagen werd. Ik was buiten en hoorde een hard gegil uit de office komen. Mijn eerste reactie was dat ik moest gaan kijken. Ik zag hoe het meisje geslagen werd en dat ze er bij stonden te lachen. Ik voelde me van binnen al erg woest worden, maar toch wist ik niet goed wat ik moest doen (is het goed om er tussen te komen of om op afstand te blijven, maar wel in het zicht te staan?). Ik koos deze keer voor het tweede. Ze zagen me staan en het slaan hield op. Het meisje kwam naar buiten. Ik zag dat ze erg veel pijn had, maar wilde dit niet laten zien (als de kinderen hier geslagen worden willen ze zo min mogelijk emotie laten zien omdat ze bang zijn). Ik heb er toen ook andere vrijwilligers bij geroepen en we zijn achter haar aangelopen. Omdat ze verder niets los laat heb ik haar goed vast gehouden zodatze weet dat ze bij me terecht kan als het nodig is. Ze moest iets voor de werkers pakken en nadat ze dat gedaan had liep ze terug naar de werker die haar geslaan had om het af te geven. Natuurlijk lieten we haar nu echt niet meer alleen en liepen we met haar mee. Wat ze toen deden was zo vreselijk: ze waren allemaal aan het lachen en we wisten gewoon dat ze haar aan het uitlachen waren. Een andere vrijwilliger vroeg nog waar ze om aan het lachen waren maar ze gaven geen antwoord. Van een ander kindje kregen we dus de bevestiging dat ze inderdaad grappen over haar aan het maken waren. Hierna ging ze een emmer water halen en ik had het gevoel dat het niet voor haar zelf was ook al zei ze van wel. Ik heb toen die emmer water voor haar meegenomen en haar nog een goede knuffel gegeven. Ze hield me toen zo strak vast en datwas voor mijn bevestiging dat ze het erg zwaar had op dat moment.

Gisteren hebben we gesproken met de leidinggevende van het weeshuis. We hebben bij haar aangekaart dat we het verschrikkelijk vinden wat we de laatste tijd hier allemaal zien. Ook hebben we gezegd dat we hun cultuur accepteren op het gebied van het slaan van de kinderen, maar dat er bij ons wel een grens ligt. De leidinggevende gaf aan dit met de werkers te gaan bespreken, omdat ze zelf niet door had dat er zo veel geslagen werd. Ik hoop nu dan ook dat ik verbetering ga zien hierin en als ze het toch nodig vinden om te slaan dat ze ons dan een verklaring geven, zodat wij ook weten waarom het gebeurd.

Natuurlijk heb ik het afgelopen weekend ook nog leuke dingengedaan. Afgelopen zaterdag zijn we naar krokobite gereisd en hebben we de eerste dag de hele dag aan het zwembad gelegen. Zondag zijn we met 8 meiden gaan surfen, maar dat was nog een heel gedoe. Ik had een aantal dagen eerder een hotel gebeld dat op hun site vermeld had dat ze surflessen gaven. Dit werd ook bevestigd toen we daar aankwamen.Bij het hotel bleek dit niet het geval. Op dat moment hebben we verder gezocht en konden gelukkig terecht bij Big Milleys. Het surfen was een super leuke ervaring, maar ik bakte er niets van!

Voordat we begonnen met surfen heb ik via een livestream de herdenkingsdienst van Mark kunnen bijwonen. De familie had er iets moois van gemaakt en mij deed het ook erg goed dat ik het toch kon zien ondanks ik zo ver weg zit.

Rust zacht lieve Mark!

Reacties

Reacties

Rianne

Jeetje Marly, heftig allemaal hoor!!! IK hoop dat de leidinggevende er ook echt iets mee gaat doen! Heavy om te zien allemaal, dit gaat tegen je eigen normen en waarden in. Gelukkig kun de je kinderen op jou manier toch troost en vertrouwen geven.xxx En da surfen, wa is da??? Dan toch maar eens een cursusje op Berkendonk gaan volgen jij, waterbeest!! Lieve groetjes van de Dametjes xxx

Diana

Nou Marly je maakt het wel mee het zijn altijd de leuke dingen die toch door minder leuke dingen overschaduwd worden maar je wordt zo wel een ervaring rijker geniet van de leuke dingen en straks oom met paps en mams we horen graag weer van je gr ons

Lidwien

Hoi Marly,

Tjeeminee wat een verhalen....ik wist wel van cultuur verschil, maar als ik zo jouw verhaal lees vreselijk om dat allemaal aan te zien.
Ik hoop dat je het toch ook een beetje los kunt laten, en te genieten van het mooie en zeer dankbare werk wat jij daar verricht.
Heb je al iets leuks kunnen kopen voor de weeshuis kinderen?
Ga de komende week maar lekker genieten als jullie pa en ma komen, zal heel byzonder zijn om hen daar te ontmoeten.
Ik wacht je vervolg verhaal weer af, waar ik enorm van geniet....
Liefs Lidwien.

Alda

jee wel heftig allemaal, en dat slaan, gelukkig zijn jullie er voor de kinderen. Ik heb dit ook al eens op een blog van een andere vrijwilliger gelezen en die had toen het voorstel gedaan bij de verzorgers om niet te slaan maar om een andere straf te bedenken, zoals helpen met de afwas, en dat vonden ze toen een goed idee, dus misschien een tip voor de volgende keer

Maria

Indrukwekkende evaringen maar mooi om te lezen dat jij probeert op jouw manier een kind te laten merken dat je ziet wat er gebeurd, het nie goed keurt en er voor haar wilt zijn. Veel succes verder en geniet van je bezoek, komende werk.
Groet, Maria

Antonette

Zo Marly je maakt er echt van alles mee zeg!
Fijn dat jij er nu bent om ze jouw liefde te geven. En hopelijk doen ze iets met jullie advies. Want wat zij met die kinderen doen, dat is iets wat wij niet kunnen begrijpen.
Op tijd genieten van de leuke dingen die je meemaakt en een fijne tijd met jullie pap en mam.
Liefs Antonette xxx

Angelie

Hey Marly,
Wat een ervaringen zeg....wat fijn dat je deze kinderen toch een fijn en vooral een veilig gevoel kunt geven, knap hoor! Je doet fijne dingen daar waar de kinderen je erg dankbaar voor zullen zijn al is het soms wel heftig! Maar ook dit is een hele ervaring voor jou.
Nou jullie pap en mam zijn onderweg...ga er samen iets moois van maken en let een beetje op die twee...(haha) En we gaan 29 jan-31 jan. samen nog een weekendje weg.... nou meid je doet t goed....tot ziens...liefs uit van ons allemaal

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active