marlydirks.reismee.nl

Much love from mums care

Mijn 2e week in Ghana zit er al weer op. Julia is afgelopen dinsdag gearriveerd en weer zijn weer samen met ons oude groepje. Afgelopen zondag weer voor het eerst naar de kerk gegaan, dit was weer een hele beleving. We gingen met de kinderen van het weeshuis. Het eerste half uur hebben we met de kinderen in de kinder kerk gezeten en daarna door gegaan daar de gewone kerk. Toen we daar binnen waren moesten we ons door een microfoon voorstellen aan de hele gemeenschap dit word altijd gedaan als je nieuw bent. Daarna werd er natuurlijk erg veel gedanst en gezongen, jammer genoeg pikte ze mij eruit om mee naar voren te komen en daar mijn dansje te gaan doen. Tegenover de ghanese bevolking ben ik echt stijvehark. Natuurlijk hebben we hier om erg kunnen lachen en hebben een super dag gehad in de kerk.

Vanaf vorige week vrijdag tot afgelopen vrijdag was er een oud vrijwilliger met 3 vriendinnen. Bijaankomst zagen we 23 koffers binnen komen, we keken onze ogen uit. De dag er na zagen we wat er in de koffers zat, ze hadden alles uitgestalt en het leek net een markt in het weeshuis. Ze hadden nieuwe kleren, ondergoed, speelgoed en schoenen voor alle kinderen meegenomen. Ook was er een hoop snoep, koek en chocolade meegenomen. De kinderen waren hier natuurlijk super blij mee, alleen ik persoonlijk minder want sinds ze weg zijn, zeuren ze alleen nog maar om snoep en chocolade.... De aankomende dagen krijgen ze dan ook niet veel van ons (behalve fruit) omdat ze moeten inzien dat niet elke vrijwilliger zo veel voor ze kunnen meenemen en ze moeten een beetje afkicken van al die suiker. Wat ik er natuurlijk wel moet bij zeggen is dat de vrijwilliger en haar vriendinnen schatten waren en ze echt het beste met de kinderen voor hebben. Alleen dit op een andere manier doen als ik dat zou doen.

Afgelopen woensdag zijn we gestart met het foto project. Thuis heb ik allemaal fotos afgedrukt en fotolijstjes gemaakt van karton. De kinderen zijn gestart met het verven van de fotolijstjes en wij hebben de fotos in de lijstjes gemonteert. Deze week word waarschijnlijk de muur nog een keer geverfd en daarna kunnen wij de fotowall afronden.

Donderdag had de oud vrijwilliger geregeld dat we met alle kinderen op haar laatste dag naar het strand gingen en dat was natuurlijk weer super. We hadden ingedachten om na school meteen te gaan maarja het is Ghana. De bus was kapot waardoor we pas om 16.30 konden vertrekken gelukkig hadden ze geregeld voor eten op het strand en konden we toch nog lang blijven. De kinderen hadden weer een super dag op het strand gehad.

Vrijdag zijn we naar Kasoa gereist om opzoek te gaan naar een fiets voor ema. Dit was ook weer een hele onderneming want ga maar eens opzoek naar een fiets in een super chaotische stad als Kasoa. Uiteindelijk de fietsen gevonden wilde ze dat we 300 cedi (75 euro) zouden betalen voor een 2e handsefiets. Wij geprobeerd om af te dingen maar hij ging niet lager dan 260 cedi, en normaal als je zegt dat je gaat indien hij niet lager gaat gaan ze stukken lager in prijs zitten. Wij dit natuurlijk gedaan, maar deze beste man liet ons serieus nog weglopen ook, daar stonden we dan in Kasoa zonder fiets en er was ook geen andere plaats waar je in de stad een fiets kon kopen. Ja wat doe je dan terug naar huis gaan zonder fiets, dat konden we ook niet maken. Nou toen werd het pas echt genant we gingen terug naar de fietsen dealer om te laten weten dat we de fiets toch wilde hebben voor 250 cedi, hier stemde hij mee in en hij starte de reparatie want er waren een aantal dingen niet in orde. Uiteindelijk toen alles klaar was wilde deze man weer 260 cedi (scheeld maar 2,50 euro) maar het gaat dan toch om principe dat hij ons gewoon aan het voorliegen was. En we betaalde al veelste veel voor een 2e handsefiets. Ik ben nog nooit zo geirriteerd geweest op een ghanese man, uiteindelijk zijn we aangelopem met de fiets en hebben we 250 cedi (ong 60 euro) betaald. Natuurlijk moesten we ook nog terug naar senya en hebben we de trotro gepakt waar de dure fiets in werd gepropt als of het grofvuil was hahaha...

Gisteren hebben we het rustig aangedaan, het plan was eerst om op bezoek te gaan bij luke en john (onze babies van vorig jaar) maar we konden de oma niet bereiken dus kon het niet doorgaan. Aankomende maandag gaan ze hier meer verder en hopelijk kunnen we ze toch nog zien. We hebben toen die dag lekker bij de kinderen gezeten en hebben we met ze armbandjes gemaakt. In de avond hebben we een heerlijke wandeling gemaakt en zijn we uiteindelijk bij grace gestrand en hebben we wat gedronken waarna we naar huis zijn gebracht omdat het al donker was. Toen we s avonds aankwamen bij het weeshuis was het zo lekker rustig, ieder deed lekker zn eigen ding. We hebben toen samen met Ema, Clement, Debora en candilove ghanese liedjes geleerd waaronder het ghanese volkslied. Het was echt een super avond om nooit te vergeten.

Vandaag zijn we al vroeg vertrokken naar sunflowerbeach onder weg naar het strand was het al zo warm omdat de zon volop scheen dat het lopen erg zwaar maakt want je doet er ong. 40 miniuten over. En niet te geloven toen we aankwamen werd het zo bewolkt dat de zon niet meer aanwezig was..... nu begint de zon langzamerhand weer wat terug te komen gelukkig :D

Dat was mijn blog weer voor deze week, tot volgende week.

Fotos worden vandaag of morgen ook weer op mijn blog geplaatst.